Tuesday, September 16, 2008

Fasa kedua Ramadhan;Sejauhmana kita beribadah

Alhamdulillah, dengan izinNya jua kita dapat melangkah ke hari ke 16 bulan Ramadhan. Rasanya begitu pantas masa berlalu , bagaikan tidak disedari. Alhamdulillah dalam bulan ini, saya sempat menyampaikan tazkirah ramadhan dibeberapa buah surau dan madrasah . Entah mengapa , bukan tiada idea.Saya hanya menggunakan beberapa ayat dari suraf As-saf bermula pada ayat ; Wahai orang-orang yang beriman tahukah kamu suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih .... sehingga akhir ayat surah.

Mengapa saya fokuskan kepada ayat tersebut? Diantara perkara penting yang dinyatakan Allah swt ialah tawaran kepada hamba-hambaNya yang ingin berjihad menegakkan deen Allah dengan harta dan nyawa.Maka salah satu kesempatan yang amat sesuai umat Islam lakukan pada bulan Ramadhan ini ialah menginfakkan sebahagian harta kita pada jalan fisabilillah .Sesungguhnya , pada hari dan detik ini masih ramai masyarakat Islam dan organisasi dakwah memerlukan dana sama ada bagi menggerakkan aktiviti dakwah, kebajikan , pendidikan dan pembiayaan kehidupan anak-anak yatim.

Kita tidak sepatutnya terikat dengan pemberian zakat harta dan zakat fitrah sahaja.Umat Islam sepatutnya sentiasa menjadi golongan yang suka MEMBERI bukan sebagai penerima .Nabi SAW pernah menyatakan bahawa tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima .Maka dalam bulan yang mulia dan berkat ini ,ayuh sama -sama berusaha menginfakkan wang ringgit dan harta kita kepada jalan-jalan Allah .

Disini sukalah , saya menyarankan agar kita boleh membantu pihak berikut ,khususnya institusi kebajikan dan dakwah yang terdekat dengan anda.

1- Sekolah-sekolah agama persendirian atau organisasi pendidikan tempatan
2-Surau-surau kampung dan sekolah.
3-Taman Didikan Islam
4-Badan-badan dakwah
5-Warga emas yang tiada waris / waris juga hidup dalam keadaan susah
6-Ibu-ibu (Armalah ) yang mempunyai anak yang ramai
7-Golongan yang fakir dan miskin

Pendek kata , disekeliling kita masih ramai insan -insan yang memerlukan bantuan harta dan sokongan moral .Di celah-celah kesibukan kita bersama anak-anak dan isteri memikirkan persediaan hari lebaran ... ingtlah ada insan lain yang berbuka puasa ala kadar sahaja.

Oleh itu , saya mengajak diri sendiri dan sahabat-sahabat mengambil peluang bukan sahaja melakukan ibadat khusus seperti solat dan puasa sahaja.Bahkan jadikan INFAK pada jalan Allah jua suatu ibadah dan saham AKHIRAT kita

Insya Allah bersambung....

3 comments:

razzyy.com said...

Selamat Hari Raya..maaf zahir dan batin

MyHalal said...

SElamat Tahun baru Hijri

Abu Huzaifah said...

Assalamu alaikum.sahabat ziarah yang dihormati; ana dah berpindah ke http://bicarahamba.blogspot.com