Sunday, August 31, 2008

Ulang tahun perkahwinan ke 9

Huzaifah bersama rakan-rakan pada hari sukan


Segala puji hanya selayaknya kepada Allah Azzawajalla.Kami suami isteri bersyukur , pada hari esok genaplah sembilan tahun ana dan zaujah( Ummu Huzaifah) mengharungi kehidupan sebagai pasangan usrah saiedah. Dengan kurnia rezeki daripadaNya kami memiliki 4 orang zuriat , 3 puteri dan seorang putera.

Sehingga detik ini, alhamdulillah , anak-anak kami tidak banyak kerenah, kenakalan dan sebagainya.Teringat ana semasa anak sulong kami dibawa kesebuah klinik di Mafraq, Jordan (kerana terkena kuning)Dr.Ayub yang merawatnya berkata sambil bergurau; anak-anak orang Malaysia memang jenis tak riuh.

Apa yang penting bagi diri ana sendiri ,anak-anak kita/ zuriat kita perlu ditarbiah seawal mereka dalam kandungan lagi.Para isteri dan suami perlu mendidik hati-hati mereka , mengawal emosi dan menjaga ibadah seharian agar zuriat yang ada dalam kandungan menghadapi hari-hari dalam kandungan dengan tenang dan baik.

Setiap kita sewajarnya perlu prihatin bahawa akhlak ibu bapa sama ada semasa dalam kandungan mahupun selepas mereka dilahirkan amat mempengaruhi kehidupan mereka terutama semasa anak-anak dibawah jagaan kita.

Ingatlah anak-anak adalah eset kita paling penting semasa di dunia dan di akhirat nanti.Tatapilah ayat-ayat terakhir surah At-Taghabun dari ayat 14-18 , moga-moga kita sedar dan insaf.FirmanNya yang bermaksud : " Wahai orang -orang yang beriman ! Sesungguhnya ada diantara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu .Oleh itu berhati-hatilah kamu terhadap mereka. Sekiranya kamu memaafkan dan tidak memarahi mereka serta memaafkan kesalahan mereka ( maka Allah akan berbuat demikian terhadap kamu), kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(14)

Sesungguhnya harta dan anak-anak kamu itu hanya ujian.Disisi Allah jualah pahala yang besar.(15)

Sebagai contoh yang boleh ana sebutkan disini , terdapat para suami yang jarang ke masjid atau surau sama ada untuk solat berjamaah atau menghadiri majlis ilmu dengan alasan susah dengan anak kecil ( mana ada orang beranak- anak-anak terus jadi besar ???).Demikian juga untuk hadir ke usrah , seminar , program-program ilmu dll, atau jemputan kenduri.

Kita akan dengar biasanya akan beri alasan susah nak tinggalkan anak-anak di rumah.Betulkah susah? Adakah rezeki ( anak-anak menyusahkan kita ) ,atau kita sendiri yang mencipta alasan.Tergamakkah kita apabila berdepan dengan Allah Taala di akhirat ,alasan golongan suami tidak berjamaah di masjid / surau dengan alasan-alasan demikian.?

Apa yang lebih malang lagi ,di rumahpun tak ramai suami isteri dan anak-anak tidak solat berjamaah.Suami solat di ruang tamu, isteri solat dibilik, anak-anak pula mungkin masih tidur .Mengapa para suami susah sangat nak solat berjamaah bersama orang-orang dibawah pimpinannya? Hal ini terutama berlaku kepada suami isteri yang mempunyai anak yang masih berusia 1-7 tahun.

Pada ana yang daif ini , sesungguhnya anak-anak yang kecil janganlah dijadikan alasan.Sebab anak-anak kita mengharapkan bimbingan dan pimpinan para yah dan ibu . Kerap kali ana pergi ke kuliah/ ceramah ana bawa anak-anak bersama .Hatta pernah satu ketika ( tahun 2000)kami bawa Aisyah Humaira- anak sulong ke majlis solat hajat yang diadakan di padang pada waktu malam.

Para suami dan isteri sebenarnya boleh mendidik anak dengan mengajak mereka sembahyang bersama dan beritahu mereka semasa sembahyang kita tidak boleh melakukan perkara lain .Allah murka kalau kita main-main... Kalau setiap kali nak solat kita ingatkan anak-anak , insya Allah mereka akan ingat.

Demikian juga bila dibawa ke masjid, semasa dalam perjalanan lagi kita dah beritahu...abang dan kakak bila berada dalam masjid jangan buat bising , nanti Allah marah..kalau setiap kali kemasjid dan surau kita pesan, lama-lama mereka akan ingat pesanan tersebut dan faham.Memang bukan mudah...jadi kita beri amaranlah sedikit, contohnya kalau adik bising abi tak beli baju raya. Insya Allah dengan peringatan , amaran dsg kita boleh bentuk perangai dan sikap zuriat kita sendiri.

Anak-anak kita juga perlu diajar bagaimana perangai/ akhlak mereka bila bertamu ke rumah orang.Ajarkan kepada anak-anak kita seri salam dahulu, hormat tuan rumah dan orang-orang dewasa, jangan mengambil itu dan ini..pendek kata anak-anak perlu dididik ditarbiyah dari peringkat seawal usia agar anak-anak kita memang menjadi zuriat yang menyejukan mata memandang.Sama-samalah kita didik generasi yang akan mewarisi keturunan kita sendiri.Wallahu a'lam bissawab.

6 comments:

muzaha said...

mabruk lakuma...moga mahligai yg dibina akan berkekalan hingga ke syurga

bicarasahabat said...

Alhamdulillah.syukran ya ahki.Ana amat mghargai sahabat2 yang membantu menguruskan majlis walimah kami yang telah berlangsung di Mafraq, Jordan

Izza Amza said...

tahniah ustaz..

bicarasahabat said...

Syukran jazilan .Selamat menjalani ibadah pada bulan berkat dan rahmat.

sahal said...

askm... pok a doakan jalinan perkahwinan berpanjangan

bicarasahabat said...

Terima kasih.Selamat menjalani ibadah Ramadhan .Semoga kita semua mendapat mardhatillah